Nem, nem arról lesz szó, hogy ki a legszebb a cégnél, vagy hogy a csinos titkárnőt hogyan lehetne reklámozni. Bár az kétségtelen, hogy ő is a cégimázs része. A feladatunk más. Mégpedig az, hogy hogyan érheti el azt, hogy ügyfelei végre megjegyezzék cégét, hogy már ránézésre tudják, hogy az Ön szolgáltatása a számukra megfelelő a piacon, no és hogy éppen ezért Önnél érdemes elköltenie a pénzét. De mi köze ennek a cég arcához, az arculattervezéshez?

“Miért szükséges a céges arculat? Tényleg kell-e nekünk arculattervezés?”

Tehát a feladat: jegyezzenek meg, tudjanak rólunk. Az ügyfelünk, partnereink elsőként a cég arculatával találkoznak, névjegyen, levélpapíron, egyéb arculat- és reklámhordozókon. A látványnak pedig meg kell ragadnia a partner, ügyfél figyelmét, hogy a céget első pillantásra azonosítani tudja.

“De miért ennyire fontos ez az egybőli azonosítás? “

A válasz egyszerű. Ha a konkurencia hasonló minőségben dolgozik, ha hasonló a profilja, de jobban megjegyezhető, akkor egyértelműen ő lesz a nyerő.

Persze könnyen azt gondolhatjuk, hogyha jobb termékünk van a konkurenciánál, akkor semmi gond, nyugodtan hátradőlhetünk, hisz úgyis jönnek a vásárlók, nem kell nekünk ilyenekkel foglalkozni.

A gyakorlatban viszont könnyen lehet, hogy mást tapasztalhatunk. Ha egy potenciális vevő ugyanazon a terepen (pl. reklámfelületen) találkozik velünk és a konkurensünkkel, akkor nem biztos, hogy a mi vásárlónk lesz. Hiába van jobb termékünk, egész egyszerűen a másik cég sokkal profibbnak, megbízhatóbbnak tűnik. A jó terméknek valóban híre van. De ha sok vevő megy inkább a konkurenshez, lehetséges, hogy alkalom sem lesz bebizonyítanunk, hogy a miénk a jobb.

Egy jó arculatnak komoly értéke van, és ezt minden jelentős vállalkozás felismerte már. A piacon az egyedi megjelenés, a könnyű azonosíthatóság, és nem utolsósorban az üzenet, amelyet arculatunkhoz fűzhetünk kulcsfontosságú tényezővé vált. Az arculat, amely a marketing stratégiánkat tükrözi, a legjobb módszer a lehetséges vásárlóink megnyerésére, vagy meglévő vásárlóink tudatos törzsvásárlóvá konvertálásához.

A multivállalatok, nagyobb cégek hatalmas összegeket költenek arra, hogy megtalálják, megtervezzék számukra a tökéletes logót, arculatot. Azonban akkor is érdemes komolyan vennünk az arculattervezést, ha az erre fordítható költségvetésünk alatta marad a multicégek ráfordításainak. De lássuk hogyan is kezdődik egy arculattervezés.

Ezen tanulmányunkban gyakorlati tanácsokkal szeretnénk szolgálni azoknak a vállalkozásoknak, cégeknek, akik gondolkoznak a cégünk arculatának megtervezésében, de nem tudják, hogyan vágjanak bele. Cikkünkben pontról pontra végigvettük mindazt, hogyan is zajlik az arculattervezés az “életben”, azaz mi történik akkor, ha belépünk egy grafikai stúdióba azzal a szándékkal, hogy arculatot szeretnénk terveztetni.

1. Miről van szó?

Az arculattervezés legelső lépése az elhatározás. Mondhatnánk, hogy ez egy könnyű lépés, pedig az egyik legnehezebb rész kapcsolódik hozzá. Hiszen mielőtt egy grafikai stúdióhoz fordulnánk meg kell fogalmaznunk néhány szóban, hogy mit is akarunk közvetíteni a külvilágnak.

Az első lépés tehát nem az, hogy formákat tervezünk, hanem meghatározzuk a mondanivalót, az üzenetet, amit a cégünkhöz kapcsolhatunk.

“Jó, jó, de mire kíváncsiak a grafikusok, arculattervezők?”

Legtöbb esetben a legjobb, ha a szolgáltatásainkkal ismertetjük meg a megbízott céget, illetve ha megfogalmazzuk kikkel állunk kapcsolatban, mi az amit szeretnek bennünk ügyfeleink, partnereink, mi az amit hangsúlyozni szeretnénk, miért jó a termékünk, szolgáltatásunk, stb. Egy egyszerű példával élve: ha egy építész cég volnánk, akkor mondjuk el milyen lakásokat építünk (pl. kisebb társasházakat), kiknek szánjuk ezeket (fiatal családoknak), hogyan és hol szeretnénk megjelenni a reklámjainkkal (katalógusok, fiataloknak szóló honlapok), milyen üzenetet közvetítünk (új, igényes, első lakásokat építünk fiataloknak – megfizethető áron). Ebből már lehet építkezni!

Illetve fontos lehet még, ha van valamilyen speciális elképzelésünk. Azaz van olyan dolog, amit szeretnénk, ha beépítene a tervező az arculatunkba. (pl. nagyon kedveljük a kék színt, és szeretnénk ha a kék lenne az uralkodó szín az arculatban.)

Ezzel azonban érdemes csínján bánni, hisz egy-egy ilyen kritérium nem mindig a tökéletes megoldás felé viszi a dolgainkat. Nem elvetendő dolog meghallgatni a tervezők véleményét, és a saját kritériumaink mellett olyan terveket, elképzeléseket is megnézni, amiben szabad kezet adunk nekik.

2. Az arculattervező kiválasztása – Hogyan?

A tervező cég kiválasztásánál fontos szempont lehet a kiszemelt cég referenciamunkáinak minősége, mennyisége, esetleges elismerései, díjai, a tervező felkészültsége.

Hogyan lehet ezt ellenőrizni? Milyen egy jó tervező?

Szakmai ismeret

A legfontosabb a szakma ismerete, hogy tisztában legyen azokkal a szakmai dolgokkal, ami elengedhetetlen egy tervezés megkezdésénél. Ezt nem könnyű ellenőrizni, támpontot a szakmában eltöltött idő és a referenciák minősége adhat.

Kommunikációs képességek

Másik fontos szempont az a beleérző képesség, amivel a “bőrünkbe” tud bújni, és megérti mindazt, ami számunkra fontos. Hisz ne feledjük, amit mi évek, évtizedek alatt tapasztaltunk a cégünknél, azt a tudást kellene átéreznie, megismernie néhány találkozás alkalmával. Ráadásul úgy, hogy utána olyan eredmény születhessen, amit sajátunknak érezhetünk.

Emellett egy másik szerepbe is bele kell élnie magát, ez pedig az ügyfeleink, vevőink oldala. Hisz alapvetően nekik készítjük az arculatunkat, talán fontosabb is, hogy nekik tetsszen, mint nekünk.

Fontos, hogy a tervező jelöltünk nyitott legyen, érezze át a problémát, és már a megbeszélések alatt olyan kommunikáció alakuljon ki közöttünk, amiből “beindulhat” a tervezés.

Legyenek ötletei

Egy tervező általában képekben gondolkozik, egy-egy megbeszélést követően, vagy akár a megbeszéléseken tudjon friss, de magunk és az ügyfeleink számára elfogadható ötletekkel szolgálni. Az építész cég példájánál maradva a tervezendő logónkban nem feltétlenül házaknak kell megjelennie, kivéve talán akkor, ha a célpiacunk ezt a társítást várja el tőlünk.

Ár – mit mennyiért?

Ma már mindennek megvan az ára. De vajon mennyit ér egy jó arculat? Lehet ezt mérni?

De fordítsuk meg a kérdést. Vajon megéri-e, ha az arculat sutasága miatt a több tízezerbe, netalán százezrekbe kerülő hirdetéseink, reklámhordozóink egyszerűen nem működnek? Ha ügyfeleink a látottak alapján anélkül leírják a céget, hogy egyáltalán bármit megtudnának rólunk.

Érdemes azon is elgondolkozni, hogy vajon egy barát, rokon vagy netalántán a titkárnő-e a legmegfelelőbb erre a feladatra. Még ha ismeri is a vállalkozásunkat, még ha tudja is mit szeretnénk megjeleníteni nem biztos, hogy ezt a céghez méltó színvonalban tudja előállítani. És ez persze nem is az ő hibája, hisz nem ez a feladata, nem emiatt dolgozik nálunk, vagy lett a barátunk.

3. Az arculat grafikai kialakítása

A tervező cég kiválasztását és a megbeszéléseket követően kezdődhet a tervezés. Nagyon fontos, hogy az elsődleges szempontnak az ügyfeleink, partnereink észrevételeit, tapasztalatait, szempontjait kell tekintenünk. Érdemes szétnéznünk, hogy a konkurencia milyen színeket, szimbólumokat, megjelenési formát használ, hogy eszerint alakítsuk ki a sajátunkat. (ez a munka többnyire megosztott, a grafikus és köztünk, nekünk elég néhány fontos konkurensünket megemlítenünk)

Vannak azonban olyan elvárások, amelyeknek érdemes megfelelnünk, pl. mit vár tőlünk a piac? Milyen megjelenési forma passzol leginkább az üzenethez, amit mondani akarunk? Milyen színek az elfogadottak a területen?

Mivel kezdődik egy arculat grafikai megtervezése?

Általában a logóval. Mi az a logó? Az a megjelenési forma, ami a céget képviseli. Lehet egy felirat, egy jelkép, egy figura. Sok-sok csoportba sorolhatnánk a logókat, sőt beszélhetünk logó-divatról, trendekről is, amelyek időről időre változnak is. De nézzük meg, hogy egy átlagos esetben milyen is egy logó, miből áll, hogyan néz ki.

Miből épül fel egy logó?

Egy logó többségében egy grafikai kialakítást (emblémát) és egy feliratot foglal magába.

Az embléma általában egy egyszerű forma, ahol kézenfekvő dolog lehet a szolgáltatásunk,. termékünk egyszerűsített, de pontosan felismerhető grafikai megjelenítése. De a grafika nem feltétlenül a szolgáltatásunk stilizált formája kell hogy legyen, különösképp akkor, ha ez a szolgáltatás bonyolult, sokrétű, vagy grafikailag nem könnyen megfogható. Mi legyen akkor hát? Valami más, mondhatnánk egyszerűen. Ez az a pont, amikor a tervező kreativitásában kell megbíznunk. Lehet elég lesz a cégnév, terméknév egy jól megtervezett formában (lásd Coca Cola), ebben az esetben a névből kreaálunk emblémát, vagy valamilyen nonfiguratív forma is előjöhet (lásd a Nike pipa)… A lehetőségek természetesen itt is a végtelenhez közelítenek.

A felirat. A legtöbb cég logójában a felirat a cég nevét és sok esetben egy szlogent tartalmaz. A cégnév megjelenítése tiszta ügy, hiszen így tudnak minket pontosan azonosítani. De a szlogen? Kell az? Általában ez rejti (vagy erősíti) azt az üzenetet, amit a logóban át szeretnénk adni.

Fontos azonban, hogy ezek az elemek kapcsolatban álljanak egymással, hogy ne különálló elemek legyenek. Továbbá nem elhanyagolható szempont az elemek mérete, aránya, színei is, hisz gondoljunk bele, a logó milyen sok felületen kell hogy működjön. Ott lesz a névjegyen a levélpapíron, a honlapunkon, az is lehet, hogy óriásplakátokon, vagy ruházatokon. Fontos, hogy minden felületen jól működjön, hogy a mondanivalója mindenhol “átjöjjön”.

3..2..1..Start

Rendben, kiválasztottuk a tervező céget, megbeszélést tartottunk velük, közösen gondolkodtunk. A labda innentől a tervezők oldalán pattog. De mi folyik náluk?

Többnyire ilyenkor felkészülnek az adott terület sajátosságaiból, sőt nem ritka, hogy brainstormingot, ötletbörzét tartanak a siker érdekében. Majd az ötletek, ismeretanyag alapján elkészülnek a logóterveket. Hogyan? A tervező kiválasztja a megfelelő betűket, vagy megtervezi a feliratot, hozzá igazítja az emblémát, színeket határoz meg, stb. De íme egy példa, amely szemléletesen bemutatja ezt a folyamatot.

Sok esetben a tervezők több logótervet bocsátanak rendelkezésünkre, amelyből ki tudjuk választani azt, amelyik leginkább passzol hozzánk, amivel leginkább tudunk azonosulni. Ezt követően pedig elkezdődhet az arculati elemek kialakítása.

Az arculati elemek kidolgozása

Általában a vállalkozás méretével egyenesen arányos azon megjelenések száma, ahol az arculatot használni kell. Minél nagyobb egy cég, annál több arculati formában jelenik meg, olyan arculathordozókat használ, amelyeket kisebb cégek nem nagyon (pl. céges formaruha, mappák, ajándéktárgyak, stb.)

Azt azonban fontos szem előtt tartanunk, hogy az arculattervezés nem csupán abból áll, hogy a logót berakjuk a Word élőfejébe, melléírjuk a címünket és kész is a levélpapír.

Milyen arculati elemeket terveztessünk?

Mindenképp érdemes az úgynevezett kisarculatot megterveztetnünk, amely a mindennap használatos elemeket foglalja általában magába: névjegykártya, levélpapír, boríték. Ezek azok az elemek, amelyekkel partnereink nagy valószínűséggel találkozni fognak,

Milyen ezekből a jó kisarculat? Kellően egyedi, erősíti a logó koncepcióját, tartalmazza a megfelelő információkat. Nem zsúfolt, ízléses és nem utolsósorban minket tükröz.

Amennyiben persze szükség van további elemekre is a cégnél (pl. mappa, hirdetések, molinó, stb.), akkor fontos lehet az úgynevezett Arculati Kézikönyv elkészítése is. Hogy mi ez?

Az arculati kézikönyv egy kalauz. (De nem a jegyellenőrzős fajta) Egy olyan kalauz amely szabályokat fektet le az arculattal kapcsolatban, megmondja mit hogyan kell használni, mi hogyan jelenhet meg. Miért van erre szükség? Azért, hogy a kialakított arculat a későbbiekben is megőrizze eredeti mondanivalóját, eredeti stílusát. Esetlegesen akkor is, ha az eredeti arculattervező céggel már nem állnánk kapcsolatban. Azaz, hogy az arculatunk a későbbi plusz tervezések alkalmával se “romoljon el”, hogy minden tervezett anyag pontosan az elfogadott arculatunkba illeszkedjen.

Mit tartalmaz egy ilyen kézikönyv? Pontosan meghatározott szabályokat arra vonatkozóan, hogyan épül fel a logó, milyen változatai vannak, egyes felületeken hogyan szerepelhet, hogyan alkalmazható különböző módokon, alkalmazási mintákat ad, elrendezési mintákat nyújt.

Egy nagyobb arculati kézikönyv olyannyira pontosan szabályozza ezeket a kérdéseket, hogy akár több ezer oldalt is megtölthet, jelentősen megkönnyítve ezzel a későbbi tervezők, kivitelezők, nyomdászok munkáit.

4. Mit kell még tudni az arculattervezésről?

Tanulmányunkban áttekintettük, hogyan történik az arculattervezés, milyen munkafolyamatok lehetségesek. De mire lehet még számítani? Fontos tudnunk azt is, hogy az arculattervezők nincsenek könnyű helyzetben. Nem kis feladat pontosan olyan vizuális megjelenést alkotni, amely megfelel a célpiacunknak, nekünk és a szakmai szempontoknak egyaránt. A kreatív tervezés nem olyan, mintha a gyógyszertárban egyszerűen leemelnék nekünk azt a gyógyszert, ami megoldja a mi problémánkat. Nem a rajzolás a feladat elsősorban, hanem a jó megoldás kiválasztása. (Ha a példánál maradunk, akkor az orvos diagnózisa.)

Sokat segít, ha alapvetően együttműködő típusú emberek vagyunk, és nyitottak vagyunk a szakmai érvekre. Nem arról van szó, hogy nem határozhatnánk meg az arculatunk alapvető elemeit, a domináns, nekünk kedves színt vagy hogy mire utaljon a logónk, mit közvetítsen. De ha ez nem használható szakmai szempontból, vagy nem azt fejezi ki a vevőink számára amit szeretnénk akkor kitől várhatnánk el, hogy ne engedje rosszul elkészíteni a tervet, mint az ezzel megbízott tervezőgrafikustól vagy cégtől?

Az ilyen esetekben vegyük figyelembe, hogy értünk terveznek, és olyan munkára törekszenek, amely a fentebb leírt kritériumok mindegyikének igyekszik megfelelni. Nem biztos, hogy minden tervezőnek igaza van, hiszen az elején megbeszéltük, nagyon szerteágazó tudású embereket is találhatunk a feladatra. De ha igaza van, akkor ezt egy igazi szakember meg szeretné védeni, mégpedig érvekkel. Legyünk bölcsek, hallgassuk meg a meglátásokat. Ez nem arról szól, kinek van igaza, hogy ki nyer. A cége nyerhet egy jó arculattal, a rosszal viszont nem kerül előrébb. Sok esetben ezek a szempontok egyeztetése jobb végeredményhez vezet, mint a feltétel nélküli elfogadás, bármelyik fél oldaláról is nézzük.

Nos, hajrá. Jobb arculatot és ezáltal sikeresebb céget mindenkinek!

Nézzen szét referenciáink között >