Még mindig számos, az Instagram használatával kapcsolatos tévhit él a köztudatban. Az egyik, hogy az egyre népszerűbbé váló közösségi oldalt kizárólag magánembereknek, vagy legfeljebb a hírnevet hajhászó celebeknek érdemes használnia. Az Instagram azonban a márkaépítés eszközévé is válhat, s a cégek online kommunikációját is hatékonyan kiegészítheti.
Kiket érhetünk el Instagramon?
Sokan azért idegenkedhetnek az Instagram használatától, mert úgy gondolják, ez kizárólag a „fiatalság terepe”, valódi célközönségüket pedig nem tudják megszólítani ezen a felületen keresztül. A legutóbbi hivatalos Magyar Instagram Körképből* azonban az derül ki, hogy bár a 19 éven aluli korosztály aránya is kiemelkedő, a 20-25 évesek körében a legnépszerűbb ez a közösségi oldal. Csaknem ugyanilyen arányban vannak jelen a 26-35 év közöttiek is, s a nemzetközi felmérésekből az derül ki, hogy a 30 éven felüli Instagram felhasználók száma folyamatosan növekszik.
#újabb_tévhit
Ahhoz, hogy cégként sikeresen kommunikáljunk Instagramon, szép termékekre van szükség? Vonzó termékekkel valóban könnyebb ezen a csatornán „berobbanni”, de ez egyáltalán nem alapfeltétele az Instagram jelenlétnek. Egy szolgáltató cégnek is lehet Instagram profilja – és itt sem éttermekre és fodrászszalonokra gondolunk csupán. Nem feltétlenül a termékeket, vagy a szolgáltatásokat kell középpontba állítani! Ehelyett érdemes arra az egyedi szemléletmódra helyezni a hangsúlyt, ahogyan a cég látja a világot. Betekintést adhatunk a mindennapjainkba, akár olyan apró momentumokat is megosztva, melyeket más felületeken, például a cég Facebook oldalán nem feltétlenül tennénk közzé. Mutassuk meg, milyen az élet nálunk: pizzát rendeltünk ebédre, tortával ünnepeltük egy munkatársunk születésnapját, vagy két kolléganő teljesen véletlenül összeöltözve érkezett reggel az irodába? Instagram kommunikációnkba mindez belefér.
Különbség Facebook és Instagram között
A jó minőségű vizuális anyagoknak Facebookon is fontos szerepe van, ám az Instagram esetében egyenesen alapelemnek számítanak a látványos, inspiráló imázsfotók. Ezen a felületen olyan dolgokat is megoszthatunk követőinkkel, melyeket Facebookon nem látunk érdemesnek – minden olyan apró momentumnak helye lehet itt, mely a cégünk mindennapjaihoz tartozik, s elválaszthatatlanul összefonódott a vállalati kultúránkkal, legyen szó akár egy közös kávészünetről, vagy a hagyományos pénteki pizzarendelésről.
Az Instagram egyik legfontosabb előnye a Facebookkal szemben, hogy nem kell megvárnunk, míg ránk találnak a vevőink: mi is célirányosan kereshetjük őket. Hogyan? Akár hashtagek, vagy lokalitás alapján is kereshetünk, s mi is elkezdhetjük követni azokat a hasonló érdeklődési körű felhasználókat, akik jó eséllyel a célcsoportunkba tartoznak. Mivel a legtöbben nyilvános profillal rendelkeznek ezen a felületen, kommentelhetjük, kedvelhetjük a fotóikat, ezzel is erősítve a márkánk iránti kötődésüket. Ha például kozmetikumokat forgalmazunk, célszerű egy pillantást vetni a #hungarianblogger hashtaggel ellátott fotókra, ha pedig éppen most nyitottunk a fővárosban egy hangulatos cukrászdát, böngésszünk a #lovebudapest hashtaget használók fotói között.
5 hasznos tipp
Saját hashtag – ahhoz, hogy nagy népszerűségre tudjanak szert tenni a fotóink, érdemes legalább 10, a tevékenységi körünkhöz illő, s célcsoportunk számára releváns hashtaget alkalmazni. Érdemes néhány speciális, csak ránk jellemző hashtaget is megalkotni: ez lehet a cég, vagy az instagram fiókunk neve, de akár kampányszerűen (például egy nyereményjátékhoz, akcióhoz) kapcsolódóan is alakíthatunk ki hashtageket.
Követők bevonása – nyugodtan buzdítsuk arra a követőinket, hogy ha nálunk járnak, vagy tőlünk vásárolnak, használják a hashtagünket. Ha már aktív rajongói bázissal rendelkezünk, érdemes visszakövetni, milyen fotókat tettek közzé a céges hashtaggel. A legjobbakat ilyenkor osszuk meg, köszönjük meg a követőinknek a képeket, jelöljük meg őket saját fotóikon.
Sajátos stílus – amikor valaki először az Instagram profilunkra téved, a legutolsó 9 fotónkat fogja látni, ezért fontos, hogy ezek (és természetesen a teljes képfolyamunk) összhangban legyenek. Kísérletezhetünk a különféle filterekkel és a képek vágásával is. Az egységes hangulatú fotók és a következetes színvilág is támogatja a megjegyezhetőséget.
Jól kitöltött profil – a rövid bemutatkozás mellett érdemes a weboldalunk címét is megadni. Jó tudni, hogy az URL-címet többször is lecserélhetjük, s akár az aktuális ajánlatunkra vagy a legfrissebb blogbejegyzésünkre is irányíthatjuk Instagram követőinket.
Videók – korábban csak maximum 15 másodperces videókat tehettünk közzé Instagramon, de ma már akár 1 perceseket is megoszthatunk, érdemes tehát kísérleteznünk ezzel a formátummal is.
*Forrás: Crane – Magyar Instagram körkép 2015
(crane.hu/instagram/)