Nem csoda, ha idegenkedik a “tanácsadás” kifejezéstől, több cégnél éreznek ugyanígy ezzel kapcsolatban. Pedig nem nehéz belátni, hogy gyakran pont egy kisvállalatnak lenne a legnagyobb szüksége a külső segítségre. A vállalkozásunkat rendszerint valamilyen szakmai tudásra alapozva indítjuk el, de a sikerességhez bizony ez még korántsem elég, és gyakran ezzel legtöbben csak menet közben szembesülünk.
„Jobb a termékem mint a konkurensé, miért mégis ő a sikeresebb?”
Jobb terméket tud előállítani, jobb szolgáltatást tud nyújtani, mint a konkurense? Nagyszerű! Ha már jártas a marketingben, akkor viszont nem mondok újat azzal, hogy a legjobb termék még nem feltétlenül jelenti azt, hogy az Ön terméke lesz a legsikeresebb. Sőt, gyakran ez egyáltalán nem teljesül, és a termékének vagy szolgáltatásának minősége megmarad egy egyszerű jellemzőnek a sok közül.
Logikus ez? Nem! A logika szerint úgy gondolnánk, hogy ha valamihez nagyon értünk, akár a legjobban a városban, ezzel egyértelműen sikeresek lehetünk. Vállalkozást alapíthatunk rá, és várhatjuk a megbízók özönét. A valóságban gyakran pont az ilyen vállalkozó kedvű szakembereknek kell a legnagyobbat csalódniuk. Feltéve, hogy nem eszmélnek időben, és ismerkednek meg a szakterületükön túlmutató információkkal, így a marketing kérdéseivel is.
A példám csak egy azok közül a kérdések közül, amiket ha ismerünk, elindulhatunk a sikeresség felé. Persze nem mindenki marketingnek hívja. Magam is több sikeres vállalkozót ismerek, akik mindezt ösztönösen is zseniálisan teszik. Soha nem tanulták, a kifejezést sem ismerik, mégis nagyon jártasak benne. Ők talán „tapasztalatnak” neveznék ezt a képességüket. De mit tehet az, akiben nincs ilyen ösztön, vagy csak még az elején jár ennek az útnak?
Nos, a jó hír az, hogy ez többnyire megtanulható. Ha pedig cégvezetőként nem szeretné magára vállalni ezt az újabb többletterhet, és igazából ideje sem engedi, akkor segíthet Önnek a tanácsadás. Bár ez gyakran sokkal többet jelent, mint hogy kap néhány szakmailag hasznos tanácsot, mégis jogos így hívni. Mert egy marketing stratégia akkor lehet sikeres, ha az Ön cégére, termékére, szolgáltatására épül. Nincsenek titkos, mindenkinél működő marketing csodareceptek. Éppen ezért Önnek, vagy kollégáinak együttműködése elkerülhetetlen. De higgye el, nagyon nem mindegy, hogy csak információkat kell adnia, és segíteni eldönteni, melyik ötlet működhet a cégénél, vagy önmagának megalkotnia hatékony szövegeket és kreatív marketing koncepciókat.
Nézzük sorban, mely esetekben, kiemelt területeken lehet szükség ilyen tanácsadásra.
1. Új cég vagy termék piaci bevezetése
Ha olyan szerencsések vagyunk, hogy elsőként jelenhetünk meg egy termékkel vagy szolgáltatással a piacon, sokkal egyszerűbb vezető pozíciót elérnünk. Ezzel könnyű egyetértenünk, de biztos hogy így van? Gondoljunk bele mennyi mindennek kell stimmelnie, mennyi mindenre kell gondolni egy új termék piaci bevezetésénél. Pláne, ha még mindig nem egy multi költségvetésével számolunk, csak egy kisebb vállalkozás lehetőségeivel.
Kezdjük a legalapvetőbb kérdésekkel.
Termék esetében: Kinek szól ez a termék? Hogyan határozható meg ki fogja vásárolni? Mi legyen a neve? Mi fejezi ki legjobban a célcsoport számára azt a tulajdonságot, ami vonzó ebben a termékben? A választott névhez milyen arculat vagy akárcsak színhasználat illene? Mit és hogyan kommunikáljunk a termékről, hol hirdessek és milyen gyakorisággal? Mit írjunk a szövegbe és mit ne? Hogyan tudjuk vonzóvá tenni a terméket? Mit terveztessünk meg előre, és mi ér rá később? Mennyit fizessek mindezért, hogy minőségi munkát kapjak, de azért a kiadásaimat is visszafogjam, hiszen még bevételem az nincs belőle?
Ugye könnyen tudná Ön is folytatni a sort? Jól jönne szakmai segítség mindezen kérdések megválaszolására?
2. Vevőszerzés, avagy az általános és online marketing stratégia
Ha Önnek éppen annyi vevője van, amennyit ki tud, vagy ki szeretne szolgálni, ráadásul szinte menetrendszerűen érkeznek egymás után Önhöz, akkor nincs különösebben szüksége marketingre. (hacsak nem szeretne növelni a cégét és így bevételeit)
Azonban ha már megfordult a fejében, hogy mennyire esetleges, hogy van-e vevője éppen vagy nincs, akkor a legjobb, lényegében az egyetlen működő megoldás. Kétségtelenül nagyon hasznos, ha szakértelme szájról szájra jár a potenciális ügyfelei között, de ha Ön vállalkozást vezet (aminek már csak az alkalmazottak bére miatt igen magas fix fenntartási költsége van), akkor jogosan szeretné biztosabb alapokon tudni a bevételeit.
Igen, így jutnak el sokan a hirdetésekig. Ami nem is lenne rossz lépés, ha nem lenne a legtöbb cégnél nagyon esetleges és „ad hoc” jellegű a dolog. Az alkalmanként meghirdetett akciós ár vagy a céglogó közzététele ugyanis még nagyon messze áll egy valódi marketing stratégia hatékonyságától. Arról nem is beszélve, hogy legtöbbször semmilyen visszajelzést nem kapunk arról, hogy egy ilyen hirdetés hány vevőt hozott. Pedig ugyebár egyáltalán nem mindegy, hogy az adott hirdetés megérte-e az árát, és esetleg érdemes lenne még többet ott hirdetnünk, vagy az egész ablakon kidobott pénz volt és felesleges még több pénzt pumpálnunk bele.
Gyakran tekintenek a honlapokra aranytojást tojó tyúkként. Főleg a webáruházakra. Valóban léteznek (Magyarországon is) rendszeres és nagy bevételeket hozó értékesítő honlapok. De ez nem azt jelenti, hogy aki csak „fenn akar lenni az interneten” az különösebb megerőltetés nélkül óriási összegekhez juthat így hozzá. Sajnos nekünk is kellett már visszautasítanunk olyan megbízást, ami egyértelműen irreális elvárásokat tartalmazott a webes megjelenéssel kapcsolatban. Ha azt szeretné, hogy honlapja ne a kiadás, hanem a befektetés kategóriába tartozzon, és rendszeresen hozzon a cége számára érdeklődőt és vásárlót, akkor online marketing stratégiára van szükség. Egy olyan koncepcióra, amely tudatosan meghatározza azokat a tartalmi és szerkezeti elemeket, amellyel növelhető a forgalom, a bevétel. Természetesen ha ez a segítség nem alkalmi, hanem folyamatos, az a leghatékonyabb.
3. „ De mégis mit írjak a bemutatkozáshoz?” – avagy a szövegezés kérdése
A legtöbb cég kommunikációjára jellemző, hogy a szövegezés háttérbe szorul. Nem ritka, hogy nagy összegeket költenek valaki grafikai tervezésre, programozásra, de a szöveget csak a titkárnő hozza össze két fontos feladat között. Egyikőnk sem szeret unalmas szövegeket olvasni, mégis valamilyen érthetetlen módon sok cégvezető szemet huny az ilyen gyakorlat fölött.
Ha azt szeretnénk, hogy a mi szövegeink érdekesek és hatékonyak legyenek, ugyanakkor kifejezzék marketing koncepciónkat, két dolgot tehetünk: Kitanuljuk ennek módját, vagy megbízunk egy szakembert. Ez utóbbiban igyekszünk mi rendszerint segíteni. Ennek érdekében gyakorló újságírókkal, marketing szakemberekkel dolgozunk, akik segíthetnek Önnek a cége számára megfelelő szövegek megalkotásában. Gyakran ez nem csak egy elszigetelt szöveget érint, hanem egy átfogóbb marketing tervezés részét jelenti.
4. „Egy kézben szeretném tudni az összes ilyen kérdést.”
Azok a cégek, akik már megtapasztalták, mennyi probléma és szervezési munka adódhat abból, ha az arculatot, a hirdetést, a marketinget, a honlapot, a tárhelyet, az e-mail címeket és a nyomdai munkálatokat más-más vállalkozóval egyeztetik, bizony ma már leginkább azt szeretnék, hogy mindez lehetőleg egy kézbe kerüljön. Egy olyan cég kezébe, aki hosszabb távon megbízható és akinek képviselőjével mindezeket a kérdéseket elintézhetik.
Nos, sok nagy ügynökség vállalja el ilyen komplexen is a feladatkört. De lássuk be, a kisebb cégek számára nagyon magas áron. A kisebb ügynökségnek álcázott tervezőknél pedig könnyen futhat bele abba, hogy nem mindenhez értenek ugyanolyan szakmai szinten. Ebben a kérdésben mi úgy igyekszünk segíteni, hogy megfizethető áron, szakmailag korrekt komplex szolgáltatást biztosítunk. Referenciaként hosszú távú kapcsolatainkat tudjuk felmutatni, ami ügyfeleink túlnyomó többségével megismerkedésünk óta tart. (Az elsőkkel immár hatodik éve)