Az arculattervezés alapja, hogy legyen egy jó céges logónk, majd abból építkezve egy olyan vizuális megjelenésünk, amely tökéletesen azonosít bennünket, amely egyedivé és felismerhetővé tesz. Éppen ezért a logótervezés alapvetően nem grafikai, hanem sokkal inkább kommunikációs – vizuális kommunikációs feladat. Ami hatással van az emberek döntéseire, amellyel befolyásolni tudjuk a rólunk alkotott képet. Ez az arculat pszichológiája.
A jó logó nem grafika!
Akár üzleti, akár magáncélú, akár márkaépítéshez készítünk logót, vagy arculatot, el kell gondolkozzunk azon, hogyan juthatunk be az emberek fejébe. A logó alapvetően nem egy grafikai, művészeti alkotás, amely azért készül, hogy legyen. Nem egy kipipálandó tétel a sok közül, hanem az egyik legerősebb kommunikációs eszközünk.
A logó egy olyan vizuális eszköz, amellyel kommunikálhatunk a célcsoportunknak.
Azonban pont emiatt sokan abba a hibába esnek, hogy a logóban a cég tevékenységét, szolgáltatásait próbálják megjeleníteni valamilyen rajzos formában. Emiatt pedig bonyolult, unalmas, nehezen azonosítható logók születnek.
Pedig a logó egy egyszerű eszköz kell legyen, mely csak az azonosításunkra szolgál. Se több, se kevesebb.
„Good design starts with good conversation.”
Az igazi feladat éppen ezért az, hogy minél egyszerűbben fogalmazzuk meg a logónkat, úgy hogy megjegyezhető legyen. Ezért jó logót tervezni nehéz. Egy jó arculattervező ezért mindig rengeteg kérdéssel kezdi a tervezést, amely eredményeképp születhet meg a vizuális gondolat.
De nézzük meg, hogy mely arculattervezési „alkatrészek” hogyan alakítják a vevőnk véleményét.
Színek.
A színek erőteljes hatással vannak az emberi szervezetre, az emberi tudatra. Minden szín rendelkezik pszichológiai és biológiai hatással, így nem mindegy, hogy az arculatunkban milyen színeket használunk. A megfelelő színek használatával erősíthetjük az üzenetet, kiemelhetjük a mondanivalónkat. A színek befolyásolják a reakcióinkat.
Például a piros (vörös) szín gyors döntésre késztet, sürgető hatással van a tudatunkra, sőt növeli a vérnyomást szervezetünkben. Egy nagyon fontos kiemelő szín, nem véletlen, hogy szinte minden nagy márka, aki ki akar emelkedni a tömegből, ehhez a színhez fordul (Pl Coca Cola, Vodafone, Budapest Bank, Kika, stb.)
Alakzatok, formák.
Az sem mindegy, hogy a választott emblémánk milyen formákból, elemekből épül fel. A legegyszerűbb formák, vonalak is hatnak a tudatalattinkra. A lekerekített, gömbölyű formák például barátságosabb, szeretet-teljesebb, mozgalmasabb érzést keltenek bennünk, míg a szögletesebb elemek a stabilitást, biztonságot erősítik. A Nike pipa egyszerűsége éppen emiatt működik. Egy mozgalmas jel, amely kifejezi a dinamizmust, a lendületet.
Betűk.
A logók egyik legfontosabb alkotóeleme a felirat, azaz a tipográfia. Ma már több milliónyi betűből választhatunk, de igazán jól megtervezett betű nagyságrendekkel kevesebb van. A betűk is természetesen „árulkodnak”, egy-egy jól, vagy éppen rosszul megválasztott betűtípus is sokat elárul a cégről. Léteznek ugyanis klasszikus, vagy modern betűk, amelyek alátámaszthatják a cég üzenetét.
Maga a betű választás jelentős hatással van a marketingünkre. Hisz az üzeneteink legtöbbször valamilyen betűvel kiírva jelennek meg, így kiemelten fontos a tudatos, jól kitalált betűhasználat. Kifejezetten romboló tud lenni, ha például egy szépen megtervezett arculatot keverünk akár Times New Román feliratokkal, vagy urambocsá’ Comic Sans betűtípussal.
Mindez együtt.
A jó logóban minden egyes elem tudatosan megtervezett, minden szempont egyesül. Érvényesülnek a marketing szempontok, a kommunikációs szempontok, a színelméleti, tipográfiai, vizuális kommunikációs szempontok. A jó logó tehát nem kísérletezgetés eredménye, hanem tudatos munkáé. Éppen ezért izgalmas, éppen ezért különleges.