Egy cég logója alapjaiban befolyásolja az adott márka megítélését. De mitől lesz jó egy logó? Ha szép? Ha lerajzolja a céget? Ha tetszik a főnöknek? Az elmúlt több mint 10 évben rengeteg céggel kerültünk kapcsolatba logótervezés kapcsán, és sok esetben találkoztunk olyan „mítoszokkal”, melyek alapvetően meghatározhatják egy logó és egy arculat megítélését.
Ezen mítoszok hátterében legtöbbször nem racionális érvek, több éves tapasztalatok állnak – csupán személyes véleményekre, érzésekre alapoznak.
Hogy segítsünk „szakértő szemmel” is megvizsgálni egy-egy logót, most egy bejegyzésben gyűjtöttük össze azokat a legjellemzőbb logótervezési mítoszokat, amelyeket mindenképp érdemesnek tartunk megdönteni.
Mítosz 1: „A jó logó mindenáron reflektál a cég tevékenységére.”
A jó logó nem egy történetet mesél el. Nem lerajzolja a cég tevékenységét, szolgáltatásait. A jó logó azonosít. Csupán ennyi a feladata, se több, se kevesebb. Gondoljunk csak a Nike pipájára, ami nem tartalmaz sportoló embereket, tornázó figurákat, csak egy egyszerű szimbólumot. A jó logó nem hagyományos értelemben vett marketing eszköz. A jó logó nem ad el, nem lesz tőle több bevétel, ugyanakkor segíti az értékesítést. A jó logóból felépített arculat és a marketing kommunikáció együttese segítheti tehát ahhoz, hogy hatékonyabban érje el céljait.
Mítosz 2: „Egy jó logót mindenkinek értenie kell.”
A logó sok esetben tartalmaz valamilyen szimbólumot, ami segíti az azonosítást. Azonban nem kell, hogy feltétlenül jelentéssel bírjon, vagy magasztos tartalommal legyen felvértezve. De ha jelent is valamit, akkor sem szükséges, hogy mindenki pontosan értse miért az, ami. Gondoljunk akár az Apple almájára. Miért épp alma? És miért van beleharapva? Ádám és Éva? Vagy a természetközeliség? A helyes válasz Newton. Az Apple logója -a tervező szándéka szerint- a fizikus előtt tiszteleg. De szinte biztos, hogy ezt csak kevés Apple tulajdonos tudja, mégsem szempont sem a vásárlásnál, sem a márka azonosításnál, sem annak megítélésénél.
Mítosz 3: „A jó logó mindenkinek tetszik.”
„Nekem tetszik ez a logó, de megmutattam a feleségemnek, ő nem volt elragadtatva”
Egy logó tervezése közben rengeteg kérdést kell megválaszolni: Ki a célközönség, milyen igényei vannak, milyen vizuális környezetben él, milyen márkákat szeret, stb. A jó logó nem (csak) a tulajdonosának tetszik. A jó logó a célpiacnak tetszik, az ő világukat idézi, az ő megszólításukat segíti. A jó logó nem egy „szépségtárgy”, nem egy műalkotás A logó egy olyan egyedi aláírás, ami megkülönbözteti és azonosítja az adott céget, márkát. Mindezt teheti színeivel, formáival és az általa keltett hangulattal.
Mítosz 4: „A logó kövesse az iparágban bevált formákat.”
Vannak olyan iparágak, melyek egyszerűen nem képesek elszakadni azoktól a vizuális sablonoktól, amelyek évek óta jellemzik az adott területet. Mire gondolok? Egyszerűen írja csak be a Google képkeresőbe: „ingatlan logó” és tádám, kb. 99%-ban kis házikós ingatlanfejlesztéses céges logókkal fog találkozni. Nagyon sok iparágban találhatunk ilyen szimbólumokat. Pl: informatikai cégeknél a monitorok, vagy egér, színházaknál a mosolygó és síró maszkok.
Ne féljen tehát kilépni ezekből a sablonokból és akár egy merészen újat alkotni! Az iparági sablonok nem segítik a logótervezést, hanem hátráltatják a márka azonosítását.
Mítosz 5: „A jó logó önmagában is tökéletes.”
Milyen a tökéletes logó? Erre a kérdésre sokan kapásból az Apple, a McDonalds, az Adidas, vagy a Nike logóját említenék. De mitől tökéletesek ezek a logók? Tényleg működnek önmagukban? A válasz nem. Ezek a logók sem működnek a hozzáadott arculat, a mögötte álló marketing és az általa képviselt stílus nélkül. Fontos, hogy ezek a logók soha nem is jelennek meg csak úgy önmagukban. Mindig valamilyen koncepció részeként, egy teljes arculatba helyezve, annak részeként találkozhatunk velük. Így a logó önmagában mindig nehezen értelmezhető, érdemes arculatba helyezve értékelni, és az arculat egészét figyelembe véve dönteni sorsáról.
Ismerje meg azokat az ügyfeleinket, akik képesek voltak kilépni az iparági sablonok és mítoszok bűvöletéből.