Sok emberben megfogalmazódott már, hogy érdemes megjelennie a világhálón, hogyha mindenkinek van már céges e-mail címe, meg honlapja, akkor nekünk sem ártana, hogyha már a konkurencia honlappal rendelkezik, akkor mi se maradjunk le mögötte. De mire való egy honlap? Mire jó? Megéri nekem is rajta lenni? Mit lehet vele kezdeni? És mennyibe kerül?
Honlaptervező cégként sok hasonló kérdést tesznek fel nekünk érdeklődők, leendő ügyfeleink. Tanulmányunkban megpróbálunk a leggyakrabban felmerülő kérdésekre választ, információt, tanácsot adni.
1. Mire való egy honlap?
A legtöbb honlaptervező ilyen esetekben azt a választ adja, hogy a honlap, az Internet a jövő útja, hogy aki nem csináltat mihamarabb honlapot, az lemarad, és valószínűleg már soha nem éri utol a konkurenciáját. Csakhogy ez nem kérdés a válaszra. Honlapot elsősorban nem azért csináltat az ember, hogy le ne maradjon. Bár az tény, hogy a „ránk szakadt” kapitalizmus erős versenyfutásra kényszerít minket. Szóval, honlapot ne készíttessünk csak azért, hogy legyen.
De akkor mondja már meg, mire való?
Oké, a honlap alapvetően információszolgáltatásra való, azaz, hogy időt spóroljunk meg magunknak, és ügyfeleinknek, és mint tudjuk az idő pénz. Hisz egy honlap akkor működik, ha kellő információval szolgál a látogatónak ahhoz, hogy MEGRENDELJE termékünket, szolgáltatásunkat. Hogyan lehet ezt elérni? Jó honlappal. Mitől lesz jó? Erről szól az online stratégia, az online marketing. (bővebb információkat minderről honlapunkon található cikkeinkben is olvashat)
Ennek első lépése a tervezés, az elhatározás. Egy honlap elindítását mindenképpen tervezéssel kell indítani, meg kell határozni azokat a célokat, amit el szeretnénk érni, megismerni milyen lehetőségek állnak a rendelkezésünkre és végül megtalálni azt a profi csapatot, aki ezt meg is tudja valósítani. Ez nem kis feladat, de ha felkészülve vágunk neki, akkor nem csupán ablakon kidobott pénz lesz az Internet.
2. Megéri nekem rajta lenni az Interneten?
Erre a kérdésre a válasz az előzőekből következik. Csak abban az esetben, ha a honlap nem csak „úgy van”. Ha nem arról szól, hogy valami legyen kint rólunk, ha nem arról szól, hogy „cégünk 1999-ben alakult”, vagy hogy izegjen-mozogjon rajta minden.
Egy honlap a tapasztalatok szerint akkor éri meg a tulajdonosának, ha általa többet tud forgalmazni, ha többen ismerik meg a tevékenységét, ha olyan helyről is kap megrendelést, amelyet a hagyományos úton nem tudott volna elérni, vagy ha megkönnyíti az ügyfelek és így egyben a saját dolgát. Az Interneten percenként több száz honlap születik, de alig 10% felel meg a fentebb leírtaknak.
Amit jó ha tud az ember: Az Internet nem egy nagy újság, amiben el tudunk helyezni egy kis hirdetést. Az Internet sokkal több lehetőséget kínál arra, hogy a bevételeinket, presztízsünket, hírnevünket növeljük vele. Tudjuk, mert a magyarországi web kiszélesedésével egyidőben már a piacon voltunk.
3. Mit lehet kezdeni egy honlappal?
Sok-sok olyan honlapot látni az Interneten, amely az elkészültét követően „beragadt”. Azaz nem történik rajta semmi, többéves információkat tartalmaz, használhatatlan. Bevalljuk, egy-egy régi honlapunknál mi is elkövettük ezt a hibát. Azaz olyan honlapot csináltunk, amely nem tesz hozzá a vállalkozáshoz. Mára azonban már kiderült, az ilyen honlapok hatékonysága majdcsak a 0-val egyenlő. Létezik, de olyan, mintha Budapesten a Lenin-körutat keresnénk. Az út létezik ugyan, csak megváltoztak a körülmények.
Tehát mit lehet kezdeni egy honlappal? Úgy kell felépíteni, hogy vásárlókat generáljon. A legjobb pedig, ha visszatérő vásárlókat generál. Erre pedig léteznek olyan internetes marketing technikák, melyek alkalmazásával mindez elérhető.
4. Mennyibe kerül?
Szinte mindegyik a cégünkhöz befutó megkeresésben erre kíváncsiak a leginkább.
Szeretnék egy honlapot, mennyiért tudnák megcsinálni?
Ez az a kérdés, amire nem lehet válaszolni. Hisz olyan, mintha a következő kérdéseket tennénk fel az illetékeseknek: Szeretnék egy autót, mennyibe kerül? Szeretnék egy lakást, mennyibe kerül? Szeretnék egy televíziót, mennyibe kerül? A legtöbb esetben a másik oldalon álló ilyenkor azt kérdezi: mégis milyet? Ez bizony esetünkben is érvényes.
No de mégis.
Általában ilyenkor jön az, hogy megpróbáljuk kitalálni mi lenne jó az adott cégnek, vállalkozásnak. Mi az, ami működne, mi az amit érdemes lenne beépíteni a honlapjába, hogy hasznos oldal legyen, mi az amivel eredményessé tehetnénk az online vállalkozását. Majd ezek alapján kalkulálunk egy hozzávetőleges árat. Hogy mennyi szokott ez lenni? Körülbelül annyi, mint a cég éves bevételének 1-5 %-a. Ami aztán termelhet akár további 25-öt. (vagy többet) Ezért már megéri.